De Hoppenkamp

Zondag 13.00 - 16.00 uur

De Hoppenkamp

Multifunctionele Ruimtegrid stack hoppenkamp

In de Multifunctionele Ruimte “ de Hoppenkamp” kan men kennis maken met de werkzaamheden van de sectie Heemkunde.
In de vitrines van deze ruimte kan men op dit moment zien waar de sectie Heemkunde zoal mee bezig is, o.a. fotomateriaal van bekende Steinse families, bidprentjes, geboortekaartjes, en diverse andere zaken die hiermee te maken hebben.

In een van de vitrine kasten kunt u een deel van de collectie van Pater Munsters bewonderen.logo Aezele Projek1

Ook is er alle informatie met betrekking tot het “Aezel Projek” en documentatie over het Foto Project “Weet je nog” te zien.

In de Erfgoedwerkplaats, een onderdeel van deze ruimte, wordt een deel van de collectie Beckers en Munsters getoond, maar ook van de collectie Schaap en een geologische collectie.

Regelmatig worden er in deze ruimte publiek toegankelijke fotoavonden en lezingen georganiseerd.

Multifunctionele Ruimte in Oud-Stein

In deze multifunctionele ruimte zijn voorzieningen gecreëerd voor ontmoeting en samenkomst alsmede werkplekken voor vrijwilligers, kleine verenigingen en kwetsbare medemensen.
Ook wordt de mogelijkheid geboden om doelgroepen van jong tot oud, van mobiel tot beperkt, kwetsbaar of actief, vrijwilliger en niet-vrijwilliger met elkaar te verbinden door passende accommodatie en ontmoetingsruimte aan te bieden.

Dankzij ruimhartige bijdragen van landelijke en lokale fondsen is de inrichting, facilitering en organisatie van activiteiten mogelijk.
Het VSBfonds heeft met een bijdrage van 30.000 euro het project mede mogelijk gemaakt.
Het Kansfonds, dat helpt mensen om te zien naar de kwetsbaarste in onze samenleving, zodat niemand buitengesloten raakt, heeft een donatie gedaan van 25.000 euro
Het Oranje Fonds heeft ons initiatief toebedeeld met een bijdrage van 40.000 euro.
erfgoed stein art29092016 1

Oranjefonds beloont project ‘Wètste nog’

Steins project ‘Wètste nog’ uitverkozen uit selectie van maar liefst 250 inzendingen

Uit een selectie van maar liefst 250 inzendingen uit heel Nederland is het gezamelijk project ‘Wètste nog’ van de Stichting Erfgoed Stein, Streekmuseum Elsloo en het Dorpsplatform Elsloo, uitverkozen om de komende jaren deel te nemen aan het programma Samen Ouder. Dit is een project tegen eenzaamheid bij ouderen. Hiervoor ontvangen de stichtingen voor de komende twee jaar een gezamenlijke bijdrage van € 80.000 euro van het Oranje Fond.

Wètste nog
Door herinneringen aan vroeger te delen met ouderen willen de heemkundeverenigingen uit Stein en Elsloo kwetsbare inwoners bereiken. Het Dorpsplatform Elsloo gaat haar educatieprogramma specifiek voor ouderen uitbreiden en verdiepen. Samen willen de Steinse en Elsloose organisaties het programma ‘Wètste nog’ in de hele gemeente Stein uitdragen. Hiervoor zal er op een later tijdstip in samenwerking met de Gemeente Stein een startbijeenkomst plaatsvinden. ‘Wij zijn bijzonder trots op dit resultaat van onze Steinse stichtingen.’ zegt wethouder Van Mulken. Waarop wethouder Janssen aanvult: ‘De stichtingen zetten hiermee de dorpse saamhorigheid binnen onze gemeente kracht bij.’

Programma bestrijding eenzaamheid bij ouderen
Eenzaamheid is een groeiend sociaal probleem in Nederland. Om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld langer thuis wonen en het ontbreken van een sociaal netwerk, speelt dit sociale probleem ook bij ouderen. Het Oranje Fonds wil een stap zetten in de bestrijding van eenzaamheid onder ouderen. Hiervoor start een programma waarin 25 projecten worden ondersteund, die zich reeds bewezen hebben op dit vraagstuk en willen uitbreiden door de doelgroep te verbreden. Gekozen initiatieven worden gedurende drie jaar ondersteund met geld, coaching, trainingen en zichtbaarheid.

Oranje Fonds
Het Oranje Fonds steunt sociale projecten in Nederland en het Caribische deel van het Koninkrijk. Jaarlijks steunt het met zo’n 30 miljoen euro duizenden initiatieven die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten, minder eenzaam zijn, begrip krijgen voor elkaar en zich inzetten voor een ander. Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zijn sinds de oprichting het beschermpaar van het Oranje Fonds. Dit jaar bestaat het Oranje Fonds 15 jaar.

Foto: Roman Kraft on Unsplash

Onze subsidiënten en sponsoren

Oranje Fonds

Het Oranje Fonds steunt jaarlijks ruim 7.500 sociale initiatieven in Nederland en het Caribische deel van het Koninkrijk.
Het afgelopen jaar ondersteunde het met 27,4 miljoen euro initiatieven die ervoor zorgen dat mensen elkaar ontmoeten, minder eenzaam zijn, begrip krijgen voor elkaar en zich inzetten voor een ander.
Het Oranje Fonds wordt o.a. gesteund door de Nationale Postcode Loterij, De Lotto en door Vrienden en bedrijven.
Koning Willem-Alexander en Koningin Maximá zijn sinds de oprichting het beschermpaar van het Oranje Fonds.

VSBfonds

VSBfonds ondersteunt initiatieven die bijdragen aan een samenleving waarin iedereen actief meedoet, zich betrokken voelt en de kans heeft persoonlijk en maatschappelijk te groeien.
Het fonds is actief op drie gebieden: Mens & Maatschappij voor sociale initiatieven die meedoen als doel hebben, verder Kunst & Cultuur voor plannen waardoor meer mensen kunnen genieten van kunst en tenslotte Cultureel Erfgoed en Beurzen voor studenten die in het buitenland verder willen studeren of onderzoek doen.
Het fonds steunt projecten met geld, kennis, ervaring en een professioneel netwerk.

Kansfonds

Kansfonds helpt mensen omzien naar de kwetsbaren in onze samenleving, zodat niemand buitengesloten raakt.
Zij steunen kansrijke initiatieven die kwetsbare mensen helpen om hun situatie te doorbreken. En die zijn opgezet door betrokken mensen die iets willen doen voor de ander.
Díe initiatieven, zo’n 600 per jaar, worden door Kansfonds met geld verstrekt. Dat doen ze met giften van betrokken medemensen en door kennis en ervaring te delen. Zo zorgen we met elkaar voor een samenleving waarin plek is voor iedereen.