Kasteel Stein

Kasteelruïne Stein - Ondergenhousweg 14 - 6171 GW Stein

Bezoektijden

Voor groepen vanaf 10 personen op afspraak te bezoeken.
Entree € 4.50 voor volwassenen
Kinderen t/m 12 jaar gratis

Kasteel | Info & Foto's

Natuurlijk Limburg naar kasteel Stein 2015

In de aflevering van Natuurlijk Limburg van zondag 22 november 2015 wordt kasteel Stein en het omliggende landschap bezocht.

Achter de voorburcht ligt de kasteelruïne met links en rechts van het poortgebouw de puttoren en de rode toren. In de achtergrond zien we de witte toren ofwel de donjon, een middeleeuwse verdedigbare woontoren.

De witte toren staat op een kunstmatige heuvel, de zogenaamde motte. Achter de kasteelruïne ligt het druk bevaren Julianakanaal en daarachter de Maas. De kasteelruïne werd in het jaar 2000 geconserveerd en in 2002 werden voorzieningen getroffen om dit cultureel erfgoed toegankelijk te maken voor bezoekers onder begeleiding van gidsen.

De hoofdtoren, de donjon, had een zuiver verdedigende functie. Een imposant bouwwerk dat nog ruim 16 meter boven het hoge burchtplein uitsteekt. Een afbeelding van een schilderij uit 1728 geeft een goede indruk van kasteel Stein in die periode. Op een luchtfoto zien we de kasteelruïne en centraal het kloostercomplex.

Na het vertrek van de kloosterlingen in 1997 vond er een metamorfose plaats van missiehuis tot een appartementencomplex. De laanstructuur in het kasteelpark is nog goed te zien. Het kasteelpark is rijk aan majestueuze bomen. Met soorten als beuken, esdoorns en essen.

In het kasteelpark is het kloosterkerkhof, dat dankzij de inzet van de Stichting “Erfgoed Stein” behouden is gebleven. We staan even stil bij het graf van pater Munsters. Door zijn grote verdiensten op het gebied van archeologie heeft hij ook de geschiedenis van de kasteelruïne voor nu en de toekomst veilig gesteld.

De rode toren van de kasteelruïne heeft een duidelijke functie. Er is een expositieruimte ingericht met historische kasteelvondsten. Deze permanente expositie toont vooral huishoudelijke voorwerpen, die door de vroegere bewoners werden gebruikt. Ze werden ontdekt bij opgravingen in de directe omgeving van de ruïne. Het zijn vooral fragmenten van oud aardewerk. Een appartementencomplex en een geconserveerde ruïne met gracht en kasteelpark vormen een fraaie combinatie van heden en verleden. Respect dus voor cultureel erfgoed.

We zien in deze aflevering o.a. vos, grote bonte specht, klein vliegend hert, dwergvleermuis, bosuil, bunzing en waterhoen.

Natuurlijk Limburg
Natuurlijk Limburg is elke zondag te zien op L1 TV om 10:00, 12:00, 14:00, 16:00 en 17:00 uur. Bekijk eerdere afleveringen op www.L1.nl/NatuurlijkLimburg
Klik hier voor het artikel op L1 website >

Stichting Erfgoed Stein

Hoppenkampstraat 14-A

6171 VP Stein

Bezoekersinfo

Openingstijden Museum

Maandag 13.00 - 16.00 uur
Vrijdag 13.00 - 16.00 uur
Zondag wisselend, zie agenda

Bezoektijden Kasteelruïne

Voor groepen vanaf 10 personen op afspraak te bezoeken

Bezoektijden Kloosterkerkhof

Vrij toegankelijk.

Openingstijden Heemkunde

Maandag 19.00 - 22.00 uur
Woensdag 13.30 - 16.30 uur

Multifunctionele Ruimte "De Hoppenkamp"

Maandag 13.00 - 16.00 uur
Woensdag 13.00 - 16.00 uur
Vrijdag 13.00 - 16.00 uur
Zondag wisselend, zie agenda

Entree Museum: € 4,50 voor volwassenen, kinderen tot en met 12 jaar gratis.
Entreeprijs Museum voor groep 10 personen of meer: € 3,50 p.p.
Entree Kasteelruïne: € 4,50 voor volwassenen, kinderen tot en met 12 jaar gratis.
Entreeprijs combi Museum/Kasteel: € 7,50

Entreeprijs Museum/Kasteel zustervereniging: € 2,25 Combi voor zustervereniging: € 4,50

Groepsbezoeken vanaf 10 personen aan het museum -buiten de gewone openingstijden- enkel op afspraak: email of telefoon: 046-4338919 (bereikbaar tijdens openingsuren)

Route naar Hoppenkampstraat 14-A Stein