De Merodes terug op "hun" kasteel

Op zaterdag 17 september 2016 besteed De Limburger twee pagina's aan het bezoek van prins Charles-Louis de Merode en zijn familie aan de kasteelruïne in Stein. Zij kwamen het vroegere familiebezit (van 1624-1740) bewonderen.
(klik op de afbeelding om het volledige artikel te lezen)

DeLimburger 17.09.2016

Vrijdag 16 september 2016 heeft de prinselijke familie De Merode uit Merode / Langerwehe (Dld.) een bezoek gebracht aan de gemeente Stein en aan de kasteelruïne van Stein. Prins Charles-Louis de Merode kwam samen met zijn vrouw prinses Chlotilde de Merode, née gravin d'Oultremont, de zoon prins Albert-Henri de Merode en de 9-jarige kleindochter prinses Marie-Blanche de Merode.

Het gezelschap is ontvangen op kasteel Elsloo, waar de burgemeester M. Leurs - Mordang een welkomstwoord heeft gehouden, met aansluitend een korte toespraak door Piet Voncken van Stichting Het Limburgs Landschap en een welkomstwoord door Jos Drubers, die het bezoek van deze middag vergeleek met het bezoek van één van de voorouders van de prins aan Stein, in december 1709.

De prins en prinses hebben het Gulden Boek van de gemeente Stein getekend, waarna het gezelschap een bezoek heeft afgelegd bij de kapel Maria in de Nood. Hier heeft Piet van Mölken iets verteld over de geschiedenis van de kapel. Aansluitend kwam het gezelschap aan bij kasteel Stein, waar een delegatie van de Steinder Garde het prinselijk gezelschap opwachtte. Een korte uitleg op het binnenterrein van het appartementencomplex en daarna een uitgebreide rondleiding op de kasteelruïne.

Op de eerste etage van de donjon is aan het gezelschap een 3D-versie van het kasteel uit 1728 getoond, een prachtig filmpje van Peter Pantus, waar hij enkele jaren aan gewerkt heeft en wat die middag enthousiast werd ontvangen. Op de kasteelruïne waren tal van herinneringen te zien, die direct te maken hadden met voorouders van de prinselijke familie.

Prins Charles-Louis is een telg van de familie de Merode, die van 1624 tot 1740 de Heerlijkheid Stein in bezit heeft gehad. Maar ook de familie Bronckhorst-Batenburg, die van 1465 tot 1624 de heerlijkheid heeft bezeten, moet tot de voorouders van de prins gerekend worden, te beginnen bij Herman van Bronckhorst-Batenburg, die in 1520 is overleden en begraven in de grafkelder van de Sint Martinuskerk. Verder was onder meer te zien tal van portretten, wapenafbeeldingen, afbeeldingen van de Merodeklok en de benoemingsakte van de drost Ecrevisse in 1730.

De familie was bijzonder geïnteresseerd en dat was te merken in de tijdsplanning. Na het bezoek aan de ruïne toog het gezelschap naar de brouwerij De Fontein, waar een hapje en een drankje klaar stond en waar Lonneke Brouns-Dings nog een en ander heeft toegelicht over de brouwerij en het brouwen van bier. Een geslaagde middag, voor iedereen. Ook het echtpaar Notten uit Puth, die een grote betrokkenheid heeft gehad bij de totstandkoming van dit prinselijk bezoek aan Stein, kan tevreden terugkijken op dit bezoek.