Het Bruegeljaar 2019

In 2019 is het 450 jaar geleden dat de uit de Nederlanden afkomstige Pieter Bruegel de Oude overleed. In Vlaanderen, Brussel en Antwerpen zal dit groots herdacht worden door tal van activiteiten en tentoonstellingen. Maar ook in andere steden en in het buitenland wordt aandacht besteed aan dit "Bruegeljaar".

Pieter Bruegel wordt beschouwd als de grootste schilder uit de 16e eeuw. In zijn werken heeft hij vooral oog voor het landschap en de natuur, en de mensen en het leven van de boeren op het platteland. Niet voor niets wordt hij vaak "Boeren-Bruegel" genoemd. Hij schilderde de moeilijke levensomstandigheden op het platteland en de volkse details van het dorpsleven. Hij geeft een uniek inzicht in het alledaagse leven en de volksgebruiken van de 16e eeuw.
Aan Pieter Bruegel worden ongeveer veertig schilderijen toegeschreven. Daarvan zijn er circa dertig vervaardigd in de periode 1563 en 1569, toen hij in Brussel woonde. In die tijd stonden de Nederlanden onder Spaans bewind en de landvoogd Alva voerde een schrikbewind uit. Op subtiele wijze toont Bruegel in zijn schilderijen ook zijn kritiek op de maatschappij en op het harde bewind van de Spanjaarden. Je ziet bijvoorbeeld dat de mensen op zijn schilderijen nauwelijks lachen.

Breugeljaar 2019 Stein

Bruegel blijft ons inspireren. Hij geeft inzicht in het leven van de middeleeuwen en hij geeft kleur en smaak aan het leven, zoals we dat in België en in onze regio nog steeds kennen. Denk bijvoorbeeld aan onze vlaaien.

Op de kasteelruïne van Stein laten we de mensen dit jaar kennismaken met Bruegel en het leven van destijds. We doen dat onder meer aan de hand van drie schilderijen van Bruegel: de Kinderspelen, de Boerenbruiloft en de Boerendans. En we laten zien: hoe speelden kinderen vroeger, hoe leefden de mensen, wat aten ze, en wat waren hun gebruiksvoorwerpen? We laten voorwerpen van destijds zien en kinderen kunnen een aantal middeleeuwse spelen doen. We vertellen over middeleeuwse kruiden en over het eten. En later in het jaar laten we mensen ook "proeven van een Middeleeuws Bruegelbuffet"