Middeleeuwse kruidentuin bij kasteelruïne Stein

In het voorjaar van 2017 zijn de vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein gestart met de aanleg van een middeleeuwse kruidentuin op de binnenplaats van kasteelruïne Stein. Een jaar later, in het weekend van 14 en 15 april 2018 was het zover: de Kruidentuin is open !

Museum Stein YT kruidentuin

De kruidentuin is aangelegd rondom een (water)ornament. De planten groeien en bloeien verdeeld over 4 vlakken. Deze plantenbedden herbergen kruiden die geschikt zijn voor:

- de geneeskunde,
- schoonheid en verzorging,
- het maken van verf,
- te gebruiken in de keuken

De diversiteit biedt mogelijkheden om mooie thema’s te organiseren met kruiden tijdens open dagen. Zo kan de middeleeuwse geneesheer op bezoek komen. Kan de mooie kasteelvrouwe uitleggen hoe kruiden haar huid en gezicht mooi houden. Of de kok uit de gaarkeuken kan ons vertellen hoe hij met de heerlijkste gerechten kon bereiden voor de kasteelheer.
Met de middeleeuwse kruidentuin is een bijdrage leveren aan het verder aantrekkelijk maken van de kasteelruïne. Het geeft nog meer mogelijkheden om een educatieve rol te vervullen naar bezoekers, buurtbewoners en scholieren.

kruidentuin collage

Zaterdag 20 januari 2018 was in de Oranjerie te Grathem de Limburgse bijeenkomst van Kern met Pit. Een initiatief van de vereniging Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM).

Kern met Pit daagt mensen uit om hun droom voor de buurt binnen een jaar te realiseren! Het kan om allerlei ideeën gaan: van het opzetten van een buurtmoestuin tot het organiseren van een dorpstoneelstuk. Als het je directe omgeving maar verbetert of een impuls geeft. KNHM organiseert Kern met Pit dit jaar voor de 40ste keer.

Tijdens deze bijeenkomst werden in de ochtend de nieuwe projecten voor het jubileumjaar 2018 voorgesteld. Na de middagpauze was de voorstelling van de projecten uit 2017 en aansluitend de uitreiking van de predicaten. Dit gebeurde in het bijzijn van de Gouverneur van Limburg de heer Theo Bovens.

Uitreiking predicaat
Het project Middeleeuwse Kruidentuin van Stichting Erfgoed Stein was ook een van de 14 overgebleven projecten uit 2017. Middels een korte presentatie (een Pitch) door Harold Salden en een kleine stand in de zaal werd het verloop van het project gepresenteerd.
Lovend was men vooral over de teaminzet tijdens de warme zomerdag op zaterdag 8 juli. Met mensen uit verschillende verenigingen werd een zware sjouwklus geklaard. Het ultieme vrijwilligersgevoel. Met mensen die je voorheen nog nooit eerder hebt ontmoet binnen een kwartier een geoliede machine vormen en gezamenlijk een zware klus uitvoeren.
Met de uitreiking van het predicaat van Kern met Pit krijgen de vrijwilligers van de Middeleeuwse Kruidentuin een mooie erkenning voor hun vrijwillige inzet binnen dit project.

Het bestuur van Stichting Erfgoed Stein spreekt vooral een speciaal woord van dank uit aan Harold Salden, die dit project heeft getrokken en alle vrijwilligers heeft weten te mobiliseren. Ook een speciaal woord van dank aan de Scouts van Scouting Stein, de mensen van de Geocache vereniging, IVN en de vrijwilligers van Stichting Erfgoed Stein: zonder hen was het project niet geslaagd. En dank aan Ties Salden voor de onderstaande fotoreportage.

Thema en herdenkingsjaar 1568
De Middeleeuwse kruidentuin zal komend jaar ook een rol spelen in het thema- en herdenkingsjaar 1568, het jaar dat de Steinse edelen, de gebroeders Diederik en Gijsbert van Bronckhorst-Batenburg zijn onthoofd. In de afsluitende presentatie werd dit ook door Harold aangehaald. Met name het oude kruidenboek van Bronckhorst-Batenburg vormde het perfecte bruggetje tussen de Middeleeuwse kruidentuin en het aanstaande thema jaar.

In de stand werd een facsimile-uitgave van het kruidenboek tentoongesteld. Dit boek had een behoorlijke aantrekkingskracht op de aanwezigen. Het is een replica van het Anholter-Moyländer Kräuterbuch, een oud kruidenboek uit 1450. Het echte boek is 15 jaar geleden herontdekt in een collectie van een zeer uitgebreide bibliotheek van Dirk van Bronckhorst-Batenburg, heer van Batenburg en Anholt, en Catharina Johanna van Gronsveld. Zij waren de overgrootouders van Herman van Bronkhorst-Batenburg, die met Petronella van Praet is getrouwd: de ouders van Diederik en Gijsbert die samen met de graven Van Egmont en van Horne in juni 1568 te Brussel werden onthoofd.

In het weekend van 14 en 15 april 2018 zal de Middeleeuwse Kruidentuin op de Kasteelruïne Stein officieel geopend worden.

De middeleeuwse kruidentuin uitgekozen als project voor Kern met Pit 2017
Het project is in oktober 2016 aangemeld bij Kern met Pit. Dit is een initiatief van Koninklijke Nederlandsche Heidemaatschappij (KNHM). Kern met Pit selecteert ieder jaar per provincie originele ideeën die in dat jaar als een project uitgewerkt dienen te worden. Een ter beschikking gestelde adviseur en diverse workshops kunnen bijdragen aan een geslaagd project. Ieder project dat daadwerkelijk succesvol wordt afgesloten wordt beloond met een financiële bijdrage.

Zaterdag 23 januari was in Grathem de bekendmaking van de geselecteerde Limburgse projecten voor 2017. Ieder project kreeg de kans om zich te presenteren in een kleine stand en door middel van een Pitch. Een elevatorgesprek waarin we binnen twee minuten konden aantonen waarom juist ons project gekozen moest worden. We hebben de jury kunnen overtuigen en het project middeleeuwse kruidentuin is toegevoegd aan Kern met Pit 2017.
Alvast een kruidig begin.

Bijdrage leveren? Graag!
Vanaf april houden we iedereen op de hoogte van de realisatie van onze eigen kruidentuin. Mocht u zich aangesproken en wilt u op de een of andere manier een bijdrage leveren aan dit project, dan vernemen we dat graag van u.