Plaquette toegangspoort Kasteelruïne

In het juninummer van het kwartaalblad Euleteul van het IVN zijn twee artikelen geplaatst, die betrekking hebben op kasteel Stein.
Het ene artikel betreft de plaquette, die aan de toegangspoort van de kasteelruïne is bevestigd. Het andere artikel betreft de connectie van onze koning Willem Alexander en Arnold van Stein.

Toegangspoort Kasteelruine SteinMoeilijk te zien op de foto, maar aan de rechterzijde van de toegangspoort is een plaquette bevestigd (zie pijl), waarop een Latijnse tekst staat afgebeeld en tevens het wapen van de heren van Stein en een wapen met een zespuntige ster met in de schildvoet twee golven. Zowel de plaquette als de tekst intrigeert: wat staat er op, wat betekent de tekst en wanneer is het bevestigd?

In de loop der jaren hebben we verschillende keren geprobeerd om een duidelijke foto van de plaquette te maken, met telkens slechts een mager resultaat. We zien bovendien, dat in de loop der jaren de tekst steeds moeilijker te lezen is.